Vi prismatcher…. IKKE!

Prismatch. Ordet bruges flittigt på tværs af brancher, men ses nu også i leasingbranchen, når vi snakker flexleasing. Men hvad betyder det egentlig, og hvorfor vil vi ikke være med til at prismatche? Svaret er overraskende simpelt.

 

GENNEMSKUELIGHED ER EN MANGELVARE

Da GranTurismo for godt et år siden blev stiftet (marts 2017), var det med en klar vision: vi ville skabe branchens billigste og mest gennemskuelige leasingselskab. Hvorfor? Fordi danske leasingselskaber alt for længe har været gode til at strikke leasingaftalerne sammen på en sådan måde, at selv teleselskaberne har svært ved at følge med. For det utrænede øje kan det nemlig virke som en noget nær umulig opgave at skille reelle omkostninger fra leasingselskabets fortjeneste. Det skyldes dels, at der ikke er noget krav til en standardskabelon for leasingaftaler, ligesom SKAT’s regler på området heller ikke ligefrem er hyggelæsning. Derfor har leasingselskaberne rig mulighed for at flytte rundt på tallene og skrue på procenterne, så leasingtageren efterlades uden mulighed for at vurdere om der reelt betales overpris.

Hos GranTurismo undres vi, når der står, at leasingselskaberne er villige til at prismatche. Vi har siden dag ét hjulpet vores kunder med at dissekere konkurrenternes leasingtilbud, så det fremgår klart og tydeligt, hvad pengene går til. Det gør vi, da vi selv er åbne omkring vores faste lave avance og går ind for 100% gennemsigtighed. Det er ikke nogen overraskelse at både GranTurismo og andre leasingselskaber skal tjene penge på deres ydelser. Det kan de fleste forholde sig til. Problemet opstår, når man ikke giver leasingtageren en jordisk chance for at vurdere, hvor meget ydelserne koster.

 

Et klassisk kundeeksempel hvor vi har hjulpet med at dissekere en konkurrents leasingtilbud. Oprettelsen, eller leasingselskabets fortjeneste, var gemt forskellige steder i leasingtilbuddet. Grafen her taler sit tydelige sprog og viser, at selvom tilbuddet havde en lavere månedlig ydelse end hvad GranTurismo kunne tilbyde, var leasingtilbuddet alligevel væsentlig dyrere. Husk derfor altid at få et uforpligtende tjek af din leasingaftale inden du underskriver. Det kan hurtigt blive dyrt at lade være!

 

HVAD BETYDER PRISMATCH?

Samtlige danske leasingselskaber er underlagt det samme regelsæt fra SKAT, så groft sagt burde der ikke være meget at prismatche – udover leasingselskabets egen fortjeneste. Vi skal alle sammen afregne den samme periodemæssige afgift, forretningen af restafgiften er fastsat af SKAT og et sæt nummerplader koster 1.180 kr. (som i øvirgt ikke tilægges moms, selvom det ofte ses blandt leasingselskaberne). Grundstenen i samtlige leasingselskabers forretning er altså allerede dikteret fra start.

Det efterlader os med en række konkurrenceparametre som; bilens indkøbspris, bilens afgiftsvurdering, administration af leasingaftalen og tillægsservices. Især de tre førstnævnte er essentielle parametre for at kunne danne sig et billede af de reelle omkostninger kontra leasingselskabets fortjeneste. Du bør derfor altid bede om at få disse oplyst, hvis du ønsker at vide, hvor stor en avance leasingselskabet har på netop din leasingaftale. Det er nemlig de færreste, som af egen fri vilje ønsker at oplyse deres fortjeneste. Årsagen til at disse elementer er essentielle, er en anden snak, som vi nok skal uddybe yderligere i en anden artikel. Lad os holde øjnene på bolden og fokusere på, hvorfor vi mener, at prismatch er et forkert signal at sende.

 

DERFOR PRISMATCHER VI IKKE!

Som nævnt indledningsvist er der en meget simpel årsag til, at vi ikke ønsker at matche prisen på din leasingaftale. Vi er af den holdning, at alle vores kunder skal have det absolut billigste tilbud – første gang! Det betyder også, at der ikke er noget at forhandle om. Alt andet lige svarer det modsatte jo lidt til at fortælle leasingtageren, at de fik et for dyrt tilbud til at starte med, men siden de nu kunne gennemskue det, får de et nyt. Tillidsvækkende? Næppe.

Vores kunders tillid og tryghed er helt afgørende. Den vil vi under ingen omstændigheder gå på kompromis med for at score lidt ekstra fortjeneste. Vi har en meget klar mission om at rådgive og uddanne danske bilejere, så de kan realisere deres bildrømme på bedst og billigst mulig vis. Derfor mener vi også, at det er grundlæggende forkert, at man som leasingselskab er villig til at skrue på fortjenesten, hvis man bliver fanget med fingrene i kagedåsen.

Hvad er din holdning til prismatch på leasing? Vil du ikke hellere have det rigtige tilbud første gang?

”GranTurismo har forhandlet en lang række store rammeaftaler på plads med underleverandører – herunder et stærkt finansielt samarbejde med Nykredit. Rammeaftalerne kombineret med beslutningen om at acceptere en fast lav avance gør, at vi kan tilbyde branchens billigste flexleasing.”