GRANTURISMO LEASING
FLEXLEASING
Med flexleasing får du mere bil for pengene. Den minimale kapitalbinding, store fleksibilitet og gode fremtidssikring er blot nogle af de fordele du opnår, hvis du flexleaser frem for at købe. Du vil opleve, at din drømmebil pludselig er indenfor rækkevidde, da man ved flexleasing ikke skal ud og finansiere den fulde registreringsafgift.
Læs mere om flexleasing herunder.
hvad er flexleasing?
Flexleasing har sin eksistens i muligheden for at betale registreringsafgiften løbende fremfor at betale den fulde registreringsafgift på anskaffelsestidspunktet af bilen.
Med en flexleasingaftale opdeles afgiften i rater, som betales månedsvis. Du betaler altså kun afgift i de måneder, som bilen er indregistreret og kører på de danske veje. På den måde er afgiften bundet til bilens brug og ikke selve bilen, hvilket giver en lang række fordele. Læs mere om dem herunder.
Når du indgår en flexleasingaftale, er det leasingselskabet som ejer bilen. Det skyldes, at lovgivningen ikke tillader, at privatpersoner ejer køretøjer, som flexleases. Derfor er du afhængig af et leasingselskab til administrere og godkende køretøjet overfor SKAT, for at kunne flexlease din drømmebil. Netop ejerskabet af bilen kan give god grund til forvirring, da der er en række faldgruber, som kan få store konsekvenser, hvis du ikke er opmærksom. Dem belyser vi også her på siden!
Flexleasing er et rigtigt fordelagtigt alternativ til et traditionelt bilkøb. Som tommelfingerregel siger man, at bilen skal have en værdi på mere end kr. 350.000 på fuld afgift, før det er økonomisk fordelagtigt at flexlease. Der findes dog scenarier, hvor det alligevel kan være attraktivt at flexlease – også selv om bilens værdi er lavere end førnævnte. Det gør sig eksempelvis gældende for sæsonbaserede køretøjer som sportsvogne, specialbiler eller SUV’er.
Det er helt naturligt, hvis du sidder tilbage med en lang række spørgsmål, når du skal forsøge at blive klog på flexleasing. Derfor har vi samlet en række af de oftest stillede spørgsmål, som vi modtager på vores FAQ side.
Er flexleasing helt nyt for dig, vil vi anbefale dig at læse vores flexleasingguide. Den finder du længere nede på siden.
DEN STORE FLEXLEASING-GUIDE
FORSTÅ FLEXLEASING PÅ 10 MINUTTER!
Har du også oplevet frustrationer over den manglende gennemsigtighed i leasingbranchen? Så har du det præcis ligesom os. Alt for mange leasingselskaber er gode til at udnytte din manglende viden omkring flexleasing til at score tårnhøje profitter på dine bildrømme. Fair? NEJ!
Af samme grund gik vi fra selv at være flexleasingkunder til at stifte Granturismo Cars. Flexleasing er for alle, så derfor fortjener du også en reel chance for realisere dine bildrømme uden at skulle betale overpris. Selvom vi med sikkerhed kan sige, at vi har branchens billigste og mest gennemskuelige flexleasing-produkt, har vi et ekstraordinært stort fokus på at uddanne fremtidige flexleasingkunder.
Så hvordan bliver du ekspert i flexleasing uden at læse SKAT’s kedelige regelsæt? Du starter med at hente vores miniguide.
Hos GranTurismo Cars gør vi en dyd ud af at være fuldstændig gennemsigtige og transparente, og vi ønsker at alle kunder er klædt så godt på som muligt, for at tage de rigtige beslutninger.
Derfor har vi skrevet Flexleasinguiden, som giver dig et komplet overblik over mulighederne inden for flexleasing samt hvilke risici og faldgruber, som du kan stå overfor.
Vi har samlet alle de vigtigste informationer omkring flexleasing, så du nemt og hurtigt kan få et overblik over fordele og faldgruber. Guiden tager kun 10 minutter at læse, men indeholder værdifuld viden, som kan spare dig mange penge!
Når du har læst guiden er du godt klædt på til at springe ud i dit næste bileventyr med et roligt sind. Vi er som altid med på sidelinjen, hvis der skulle opstå spørgsmål undervejs, så tøv endelig ikke med at kontakt os.
Du kan også lære vores flexleasing-guide online herunder.
God biljagt!
Flexleasing-guiden
Indholdsfortegnelse:
DEL 1: Hvad er forskellen på operationel leasing og flexleasing?
DEL 2: Fordelene ved flexleasing
FORDEL 1: Lavere kontant behov
FORDEL 2: Fleksibilitet
FORDEL 3: Fremtidsikring
DEL 3: Sådan læser du et flexleasingtilbud
Det totaløkonomiske overblik
Ansvar og ejerskab
Bilens handelspris
Restværdi og afskrivning
Afgiftsvurdering
Depositum
Kontraktlængde
Hvorfor er en guide om flexleasing nødvendigt?
Du har sikkert allerede oplevet det. Det kan være en frustrerende proces, når du skal beslutte, om du skal købe eller lease din næste drømmebil. Hvad er op og ned ved leasing – og hvordan ved du, om du er ved at blive snydt?
Det vil vi prøve at give dig svar på i denne guide, så du kan springe ud i dit næste bileventyr med et roligt sind.
Generelt er leasingbranchen desværre en meget uigennemskuelig størrelse. Alle er specialister, men der findes ingen standardskabelon for leasingaftaler, som gør det let og overskueligt for leasingtageren at sammenligne tilbud.
Derfor efterlades leasingtageren meget hurtigt uden reel mulighed for at vurdere, hvornår en aftale er god eller dårlig – og det skal vi have lavet om på!
Vi mener, at alle fortjener en reel chance for at kunne vurdere om de er ved at købe en god eller dårlig ydelse. Derfor har vi samlet en række af de vigtigste flexleasing informationer i denne guide, så du har de bedste forudsætninger for at få den absolut bedste leasingaftale
- Hvad er forskellen på operationel leasing og flexleasing?
Operationel leasing eller flexleasing? Det kan være en udfordring at skelne mellem de forskellige leasingtyper. Vi guider dig igennem junglen, så du kan få den bedste leasingaftale!
- Fordele ved flexleasing
Der findes mange gode argumenter for, hvorfor flexleasing er fordelagtigt. I guiden fokuserer vi på nogle af de fordele, som alle kan opnå med flexleasing.
- Sådan læser du en leasingaftale:
Lær hvad du skal.kigge efter i en leasingaftale og hvordan du sammenligner leasingtilbud.
Vi kan desværre ikke gøre dig til leasingekspert på 10 minutter – om end vi rigtig gerne ville. Men bare rolig. Det behøver du heller ikke være. Når du har læst guiden, har vi klædt dig på med værdifuld viden omkring fordele og faldgruber ved flexleasing. Du er derfor godt rustet til at vurdere, hvornår en leasingaftale er god eller dårlig, så du kan få den absolut bedste leasingoplevelse.
God læsning!
DEL 1:
hvad er forskellen på
operationel leasing og flexleasing?
Operationel leasing betyder, at leasingselskaber betaler for vedligeholdelse af bilen gennem leasingperioden, f.eks. reparationer og service. Til gengæld må leasingtager kun køre et begrænset antal kilometer pr. år i bilen, typisk starter det på 15.000 km/år og yderligere kilometer koster ekstra.
Når leasingaftalen udløber, vil du normalt skulle aflevere bilen til leasingselskabet og vil modtage en ekstraregning for evt. skader og defekter samt for overkørte kilometer, dvs. kørte kilometer udover det aftalte.
Man kan derfor sige, at operationel leasing minder mere om at leje en bil i en længere periode med krav om at aflevere den tilbage i samme stand som ved modtagelse.
Operationel leasing laves typisk på fabriksnye biler og er den typiske leasingform hos officielle forhandlere. Fabriksnye biler kræver meget få reparationer og er billige i drift for leasingselskabet. Derudover vil der aldrig være ridser i lakken når du modtager bilen, og som nævnt skal bilen jo afleveres som i modtaget stand.
Flexleasing betyder at leasingselskabet finansierer bilen for dig og overdrager brugsretten til dig. Dette betyder, at du eller firmaet selv skal betale for reparationer og service, men til gengæld er der ingen kilometerbegrænsning og leasingydelsen er oftest lavere.
Men hvad sker der når leasingaftalen udløber? Ved flexleasing skal leasingtager hæfte for bilens aftalte værdi efter leasingperioden, dette kaldes restværdien. Hvis restværdien eksempelvis er 200.000 kr. efter endt leasingaftale, så skal der findes en 3. parts køber til bilen til dette beløb og en evt. difference vil enten blive faktureret eller overført tilbage. Bliver bilen solgt til 210.000 kr., så får man 10.000 kr. tilbage.
Flexleasing minder derfor mere om at eje en bil, da du selv står for mål for bilens værdi. Samtidig kommer der ikke et leasingselskab efter dig med ekstraregninger for lakering eller ekstra kilometer.Læs mere om flexleasing eller restværdi.
DEL 2: fordelene ved flexleasing
Der findes mange gode argumenter for, hvorfor du skal flexlease din bil. I denne guide fokuserer vi på de tre største fordele, som alle kan opnå med flexleasing.
Lavere kontant behov
Når du flexleaser er behovet for kapitalbinding langt mindre end ved et traditionelt bilkøb. Typisk svarer førstegangsydelsen til ca. 15% af bilens handelsværdi ex. afgift og oftest moms – svarende til afskrivningen på bilen. Afgiften, finansiering af bilens resterende værdi, forsikring og andre tillægsydelser afregnes månedsvis og afhænger naturligvis af bilen. Når regnestykket gøres op, kan du altså sætte dig bag rattet i din drømmebil til en brøkdel af bilens pris.
Fleksibilitet
Fleksibiliteten er en af de helt store årsager til, at mange vælger at flexlease. Flexleasing åbner muligheden for at skifte bil oftere og med et mindre økonomisk tab, end hvis bilen er købt på fuld afgift. Det skyldes, at du afskriver på bilens værdi ex. afgift. Flexleasing gør det ligeledes muligt at sæsonlease, så du kun betaler afgift i de måneder, hvor vind og vejr tillader, at bilen kører på de danske veje.
Du kan altså køre sportsvogn om sommeren og SUV om vinteren. Fleksibiliteten gør det i højere grad muligt at tilgodese dine behov.
Fremtidssikring
Historisk set er antallet af fuldafgiftede biler faldet fra år til år. Foruden ovenstående årsager skyldes det i høj grad den manglede stabilitet i lovgivningen for registreringsafgiften, ligesom at flere biler idag handles på et internationalt marked. Ved at flexlease er du økonomisk fremtidssikret mod fremtidige afgiftsnedsættelser, da afgiften ikke er låst til bilen. Du skal med andre ord ikke bekymre dig over, at bilens værdi potentielt falder kr. 50.000 over natten som følge af en afgiftsnedsættelse, da afgiften ikke er bundet til bilen.
Biler uden afgift har desuden den fordel, at de kan handles på et internationalt marked.
FORDEL 1 – LAVERE KONTANT BEHOV
Når du flexleaser, har du et langt mindre behov for kapitalbinding end i en købssituation. Modsat et traditionelt bilkøb skal du nemlig ikke ud og finansiere den fulde afgift, hvilket kan være rigtig mange penge, når vi snakker luksus- og superbiler.
For en bil med en handelsværdi på kr. 600.000 på fuld afgift er det eksempelvis omkring 215.000 eksklusiv afgift som skal finansieres ved flexleasing. Dit likviditetsbehov minimeres altså kraftigt.
Helt konkret består din kapitalbinding ved flexleasing af to ting: en engangsydelse og den løbende månedlige ydelse. Se hvad dine penge går til herunder:
Engangsydelse:
Når du underskriver en flexleasingaftale skal du betale en engangsydelse. Engangsydelsen dækker typisk over en straksafskrivning af bilens værdi samt leasingselskabets gebyr for håndtering af leasingaftalen.
Værditabet på bilen betales altså up-front modsat et traditionelt bilkøb, hvor regningen kommer den dag, du ønsker at sælge bilen. Som tommelfingerregel afskrives langt de fleste biler med 15% om året, men som med alle andre regler, er der også her undtagelser.
Det siger sig selv, at det er sværere at spå om fremtiden, end det er at tegne et her-og-nu billede af bilens værdi. Derfor er kunsten i at beregne den korrekte afskrivning også et af de punkter, som vi fokuserer på under faldgruber.
Månedlig leasingydelse
Hver måned vil du blive opkrævet et beløb, som igen varierer alt afhængig af bilen. Den månedlige ydelse burde bestå af følgende:
- Periodemæssig registreringsafgift – afregnes til staten
- Forrentning af restafgiften til staten – 2,4% (bilens værdi minus afskrivningen)
Variable faktorer
- Forsikring
- ”Rente” – leasingselskabets finansiering af bilen (varrierer fra leasingselskab til leasingselskab)
- Tillægsydelser som serviceaftale m.m.
Når regnestykket gøres op, vil du altså kunne sætte dig bag rattet i din drømmebil for en brøkdel af bilens reelle værdi!
REGISTRERINGSAFGIFTEN
SÅDAN BEREGNES AFGIFTEN VED FLEXLEASING
Beregningsfaktoren for afgiften kategoriseres på baggrund af bilens alder:
0 – 3 måneder: 2%
3 – 36 måneder: 1%
Over 36 måneder: 0,5%
FORDEL 2 – FLEKSIBILITET
Som navnet antyder, er fleksibilitet en af de helt store fordele ved flexleasing. En fleksibilitet som kommer til udtryk på flere forskellige områder.
Med flexleasing kan du skræddersy en plan for din bil, som matcher dine behov og ønsker. Groft sagt er flexleasing en fleksibel anvendelse af det danske afgiftssytem, som gør det muligt at indregistrere biler efter behag.
Det kunne eksempelvis være, at du drømmer om at køre sportsvogn om sommeren og SUV i vinterhalvåret. I stedet for at betale registreringsafgift på begge biler, kan du nøjes med at betale for den bil, som du kører i. Du vælger altså helt selv, over hvor lang eller kort en periode, som du ønsker at indregistrere bilen.
Dette er en type flexleasing, som kaldes sæsonleasing.
Det kan også være, at du eksempelvis kører både erhverv- og privatkørsel i din bil, og så gør flexleasing det muligt for dig at splitte omkostningerne i henholdsvis erhverv og privat i stedet for at blive fuldt beskattet af fri bil.
I stedet for at blive beskattet, vil du og firmaet modtage en opgørelse over bilens omkostningen og faktureret derefter, f.eks. 30% til dig privat og 70% til firmaet.
Dette er en anden type flexleasing, som kaldes splitleasing.
Flexleasing giver mulighed for at skifte bil oftere
Fleksibiliteten kommer ligeledes til udtryk i muligheden for at skifte bil oftere – og endda med et mindre værditab. De fleste leasingkontrakter løber over 12 måneder, hvilket helt naturligt åbner muligheden for at skifte bil årligt. Da du afskriver på bilens værdi ex. afgift (og oftest moms) vil du opleve, at værditabet minimeres kraftigt.
Er du derfor typen, som godt kan lide tanken om at skifte bil med jævne mellemrum, er flexleasing højest sandsynlig svaret. Forelsker du dig derimod i en bil, som du kan se dig selv i over en længere årrække (+5 år), kan det, nogle gange, være et alternativ at købe den alt afhængig af behov og muligheder.
FORDEL 3 – FREMTIDSSIKRING
Historisk set er salget af biler med fuld afgift faldet fra år til år. Foruden ovenstående muligheder, skyldes det i høj grad den manglede stabilitet i lovgivningen for registreringsafgiften, som er blevet reduceret tre år i træk.
Ved at flexlease er du økonomisk sikret mod fremtidige afgiftsnedsættelser, da afgiften ikke er låst til bilen. Du skal med andre ord ikke bekymre dig om at bilens værdi potentielt falder kr. 50.000 over natten som følge af en afgiftsnedsættelse, da afgiften ikke er bundet til bilen.
Det eneste du skal forholde dig til er ”stålets” værdi, da bilen står uden afgift.
Betyder det så, at du ikke kan drage fordel af fremtidige afgiftsnedsættelser? Selvfølgelig ikke. Med flexleasing vil du derimod have mulighed for at få beregnet en ny aftale på baggrund af en eventuel lavere afgift. Du vil altså ikke opleve den negative konsekvens som følge af en afgiftsnedsættelse, men derimod kunne lukrere på den positive effekt. Din bil er altså godt fremtidssikret.
Flexleasing gør det muligt, at sælge bilen i udlandet.
Når vi snakker fremtidssikring, er det også værd at fremhæve, at biler uden afgift ikke er låst til det danske marked. Det betyder, at du har en større chance for at realisere bilen til aftalt restværdi, da du i princippet har hele verden som markedsplads.
Det er især fordelagtigt, når vi snakker dyrere luksus-, super-, og investeringsbiler, som der ellers kunne være en snæver målgruppe for i Danmark. Din investering er altså bedre sikret, da antallet af potentielle købere forøges gevaldigt.
HVILKE BILER ER ATTRAKTIVE AT FLEXLEASE?
Flexleasing er mere populært end nogensinde før, men hvordan finder du den perfekte leasingbil? Vi giver dig 3 søgekriterier, som du med fordel kan læne dig op ad, hvis du ønsker at flexlease.
BILENS VÆRDI Kig efter en bil med en værdi på mere end 180.000 DKK ex. afgift og moms.
KAN MOMSEN FRATRÆKKES? Kig efter biler, hvor momsen kan løftes. På mobile.de fremgår det tydeligt, hvis momsen ikke allerede er låst til bilen (nettopris “MwSt”)
BILENS ALDER Afgiften beregnes på baggrund af bilens alder. Du kan derfor med fordel kigge efter en bil, som er mere end 3 år gammel, da afgiften pr. måned blot er 0,5%.
DEL 3: Sådan læser du et flexleasingtilbud
DET SKAL DU VÆRE OPMÆRKSOM PÅ ved flexleasing
Der er en række elementer i et leasingtilbud, som du skal være opmærksom på, inden du underskriver kontrakten. Helt naturligt er det første, som falder de fleste i øjnene førstegangsydelsen og den månedlige betaling. Det er her-og-nu billedet af økonomien, som de fleste kan forholde sig til.
MEN! Et godt tilbud er ikke nødvendigvis et godt tilbud. Der findes flere faldgruber i en flexleasingaftale, som kan få store økonomiske konsekvenser, hvis du ikke er opmærksom.
Nedenfor fremhæver vi nogle af de typiske faldgruber, som du kan læse meget mere om i vores guide.
I guiden fokuserer vi på følgende faldgruber:
- Det totaløkonomiske overblik
- Ansvar og ejerskab
- Bilens handelspris
- Restværdi og afskrivning
- Afgiftsvurdering
- Depositum
- Kontraktlængder
DET TOTALØKONOMISKE OVERBLIK
Når du skal vurdere et leasingtilbud, er det vigtigt at holde det kølige overblik.
Engangsydelsen og den månedlige ydelse er som nævnt det mest interessante for langt de fleste, der overvejer at flexlease – og det ved leasingselskaberne godt!
Derfor findes der desværre talrige eksempler på, at man forsøger at skabe et urealistisk billede af økonomien ved at være lidt for kreativ i sin konstellation af leasingtilbuddet. Du kan altså sagtens risikere, at det tilbud som ser billigst ud på både engangsydelse og månedlig ydelse, bliver klart dyrest, når du graver et spadestik dybere.
Du skal altså ikke blive overrasket, hvis den ”rabat” du får ét sted i leasingtilbuddet bliver udlignet – og mere til – et andet sted i leasingtilbuddet.
Vi ved alle sammen godt, at leasingselskaberne ikke arbejder gratis – det er som sådan ikke noget problem. Problemet opstår derimod, når leasingtageren efterlades uden jordisk chance for at gennemskue, hvad leasingselskabets ydelse koster. Det er nemlig langt de færreste leasingselskaber, som af egen fri vilje oplyser deres avance.
Lad os se nærmere på nogle af de faldgruber, som har konsekvenser for det totaløkonomiske billede af tilbuddet.
ANSVAR OG EJERSKAB
Som nævnt indledningsvist er det leasingselskabet som ejer bilen og ikke dig. Modsat operationel leasing er du dog ansvarlig for bilen på præcis samme vilkår, som hvis du ejede bilen. Du skal altså selv afholde omkostninger til reparationer, vedligeholdelse m.m., som ikke dækkes af forsikringen eller eventuelle garantier.
Flexleasing er finansiel leasing og dermed billigere end operationel leasing. Det skyldes, at leasingselskaberne har en væsentlig mindre risiko ved finansiel leasing, hvilket kommer dig til gode i form af billigere priser.
Forvirringen omkring ejerskabet af bilen er en klassiker. Det nemmeste er derfor at anskue flexleasing på præcis samme vilkår som et traditionelt bilkøb (dog uden alle førnævnte fordele). Selvom leasingselskabet på papiret ejer bilen, er det nemlig DIG, som hæfter for bilen. Både i leasingperioden, men også efter endt leasing.
Du skal finde en 3. parts køber efter endt leasingaftale
Det betyder også, at det er dit ansvar at henvise en 3. parts køber til aftalt restværdi efter endt leasing! Af samme grund er restværdien et essential parameter for at kunne vurdere et flexleasing tilbud! Det kommer vi nærmere ind på herunder:
BILENS HANDELSPRIS
Det siger sig selv, at bilens indkøbspris udgør fundamentet for at beregne et leasingtilbud. Derfor skal denne naturligvis afspejle markedsværdien, så du ikke risikerer at hæfte for en for høj handelsværdi.
Hvis handelsværdien er for høj, så vil du i de fleste tilfælde også have en for høj restværdi efter endt leasingaftale. Som bekendt hæfter du jo for denne restværdi, og det er meget vigtigt at huske på.
Hvis du eksempelvis har en restværdi på 400.000 kr. efter endt leasingaftale, men alle lignende biler i markedet står til salg til 300.000 kr., så kan det blive enormt svært at finde en købevillig 3. part til din bil – for hvem gider give 100.000 kr. for meget for en bil?
I sidste ende er det leasingtager, som er ansvarlig for restværdien og eksemplet herover betyder derfor en ekstraregning på 100.000 kr. efter endt leasing.
Få altid vurderet indkøbsprisen i din leasingaftale.
Kan du ikke selv vurdere, om indkøbsprisen er rigtig, bør du indhente en uforpligtende vurdering hos en uvildig tredjepart.
Langt de fleste leasingselskaber oplyser indkøbsprisen på bilen, men det ses desværre også, at den holdes skjult for leasingtageren. Sørg derfor altid for at få indkøbsprisen oplyst inden du underskriver kontrakten. Ellers kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse på den lange bane.
RESTVÆRDI OG AFSKRIVNING
Restværdien er bilens estimerede værdi ved kontraktudløb. Det er her, du kan risikere at få en ubehagelig overraskelse, hvis du har været uopmærksom, da du underskrev leasingaftalen. Det kan nemlig komme til at koste dig dyrt, da du som bekendt hæfter for restværdien.
Vi nævnte tidligere, at det er en kunst at beregne den rigtige afskrivning og dermed restværdi. Det kræver nemlig ikke bare en enorm brancheindsigt, men også et indgående kendskab til leasingtagerens kørselsmønster og generelle planer for bilen.
Derfor bør afskrivningen ALTID beregnes på baggrund af en individuel samtale med leasingtageren. Bliver du ikke spurgt ind til dine planer for bilen, bør alarmklokkerne straks ringe.
Lad os se på tre potentielle scenarier som er direkte afledt af bilens afskrivning:
#1 – Bilen afskrives ikke hårdt nok
Der findes desværre rigtig mange eksempler på, at bilen ikke bliver afskrevet hårdt nok. På nuværende tidspunkt har du sikkert regnet ud, at afskrivningen har stor indflydelse på engangsydelsen (ja, den de fleste stirrer sig blind på).
Jo lavere engangsydelsen er, desto mere interessant bliver tilbuddet på bilen. Der er bare et problem. Den kedelige konsekvens som følge af en urealistisk lav afskrivning bliver nemlig, at leasingtageren skal have penge op ad lommen, når kontrakten udløber og bilen skal sælges.
Er bilen mindre værd end aftalt, er der nemlig kun én til at betale regningen – og det er dig!
#2 – Bilen afskrives for hårdt
Det kan virke som en rigtig fin idé at afskrive bilen hårdere end nødvendigt. Jo større et beløb der betales up-front, jo lavere bliver den månedlige ydelse. På den måde er du sikker på, at du ikke skal have penge op ad lommen senere hen. Ja, du kan endda score profitten, når bilen bliver solgt over restværdi? NEJ!
Det er en rigtig dårlig idé. Du skal huske på, at det på papiret er leasingselskabet, der ejer bilen. Derfor vil SKAT også til hver en tid argumentere for, at profitten naturligvis skal tilfalde leasingselskabet, da det er deres bil. Din unødvendig høje afskrivning vil altså lande i leasingselskabets kasse og ikke din.
Som om det ikke var nok, bor vi i et land, som elsker afgifter og moms. Det er også tilfældet ved flexleasing. Der er moms på din afskrivning – penge som forsvinder ud af regnestykket. Afskrives bilen derfor for hårdt, vil du opleve, at staten bliver den egentlige vinder, da momsen ikke kan refunderes.
#3 – Bilen afskrives korrekt
En korrekt afskrivning er nøglen til et lykkeligt flexleasing-ægteskab. Bilens restværdi er retvisende, og du kan træde ud af kontrakten uden at skulle have penge op ad lommen. Du risikerer ikke, at leasingselskabet scorer ”din” profit på bilen, ligesom du i perioden har afregnet et absolut minimum i afgift og moms.
AFGIFTSVURDERING
I det øjeblik en bil indkøbes af leasingselskabet med henblik på en flexleasingaftale, skal bilens afgift vurderes og oplyses til SKAT. Denne vurdering foretager leasingselskabet på baggrund af markedssituationen for den konkrete bilmodel (leasingselskabet fremsender sammenligningsgrundlag til SKAT som dokumentation for værdiansættelsen).
Da det er en vurderingssag, kan afgiftsværdien altså godt variere fra leasingselskab til leasingselskab, hvilket du skal være opmærksom på. Afgiftsvurderingen danner belæg for de resterende beregninger i aftalen, så det vil alt andet lige gøre bilen billigere, jo lavere afgiftsvurderingen er.
Der er bare et problem. Det er ulovligt at fastsætte en for lav afgiftsvurdering! Hvis SKAT opdager det, er konsekvensen, at bilen kan blive pålagt fuld afgift.
Er det ikke leasingselskabets problem?
Så hvorfor er det dit problem, at leasingselskabet fastsætter en urealistisk lav afgiftsvurdering? Det er det i princippet heller ikke, men det kan det hurtigt blive.
Oftest vil der tegne sig et mønster hos de leasingselskaber, som har været lidt for kreative i deres vurderinger. Skal et leasingselskab pludselig betale fuld afgift på 20 biler, kan det i yderste konsekvens betyde, at selskabet går konkurs – og så bliver det dit problem.
Derfor er det altid en god idé at forholde sig kritisk til afgiftsvurderingen. Virker det til at være for godt til at være sandt, er det det som oftest også.
DEPOSITUM
Du vil opleve, at flere seriøse leasingselskaber opkræver et depositum, når du skal underskrive din leasingaftale. Det skal du ikke være bange for, da det gøres for din egen skyld. Ved at indbetale et depositum nedbringes finansieringssummen på bilen, så du opnår en positiv effekt på den negative forretning. Din leasingydelse bliver altså billigere.
Et depositum er desuden et sikkerhedsnet for dig og din bil. Står du i en situation efter endt leasing, hvor bilens restværdi ikke længere er retvisende (kan være pga. antal kørte km, skader, efterspørgslen på markedet osv.), vil du kunne bruge depositummet til at træde ud af kontrakten uden at skulle have penge op ad lommen.
Det er vigtigt at understrege, at du selvfølgelig får dit depositum tilbage, hvis du har passet og plejet bilen, så den som forventet kan sælges til aftalt restværdi. Det sker i langt de fleste tilfælde!
KONTRAKTLÆNGDE
Du kan i princippet flexlease din bil over præcis den periode, du ønsker. Oftest vil du se tilbud på 12, 24 eller 36 måneder, hvis der er tale om en bil til helårsbrug.
Vi vil til hver en tid anbefale, at du aldrig binder dig for mere end 12 måneder af gangen. Det er der primært to årsager til:
- Fortsætter tendensen med den faldende registreringsafgift, vil du efter 12 måneder have mulighed for at få beregnet en ny aftale med udgangspunkt i den lave afgift. Er du derimod bundet på en længerevarende aftale, vil du ligeledes være bundet til et højere afgiftsgrundlag. Du risikerer altså at betale for meget i afgift.
- Det kan være svært nok at projektere en bils værdi ét år ud i fremtiden. Derfor siger det sig selv, at det kun bliver endnu sværere, hvis man pludselig skal projektere 2 eller 3 år ud i fremtiden. Derfor er risikoen for, at din bil ikke er afskrevet korrekt højere, jo længere tid du binder dig.
VI HAR STÅET I DIN SITUATION!
Får du den rigtige rådgivning, vil du opleve, at førnævnte faldgruber aldrig bliver et problem. Der findes mange leasingselskaber, som er dygtige til deres arbejde. Desværre findes der også eksempler på det modsatte, som helt naturligt er med til at skabe skepsis omkring leasing. Forhold dig derfor altid kritisk til tilbuddet med førnævnte faldgruber for øje inden du underskriver kontrakten.
Tilbage i marts 2017 stod vi i præcis samme situation som dig. Vi var selv flittige brugere af flexleasing til vores egne biler, men oplevede en enorm frustration over den manglende gennemsigtighed i branchen. Det tilbud som ved første øjekast så billigst ud, endte meget hurtigt med at blive det dyreste – og omvendt.
Granturismo Cars har vi idag samlet et hold af eksperter med mange års erfaring indenfor køb, salg og flexleasing af luksus- og superbiler. Vores rådgivere har erfaring fra store bilhuse som Porsche, Ferrari, Mercedes og andre store leasing selskaber. Du er altså i trygge hænder gennem hele processen.
Vi håber, at du med denne guide i hånden føler dig bedre rustet til at springe ud i dit næste bileventyr.
RIGTIG GOD BILJAGT
KONTAKT OS ENDELIG
SPØRGSMÅL TIL FLEXLEASING?
Vi er aldrig mere end et opkald eller en mail væk, hvis du har spørgsmål til flexleasing.