Ny finte snyder leasingkunder!

Du kan efterhånden ikke finde et leasingselskab, som ikke slår sig på at være det billigste og mest gennemskuelige valg, når du skal realisere dine bildrømme. Èn ting er hvad de siger – en anden ting er, hvad de gør. Vi lader dig vurdere, om branchens nyeste konkurrenceparameter er ”billigt” og ”gennemsigtigt”.

Indrømmet. Vi er ét af de leasingselskaber, som gang på gang slår et slag for gennemsigtighed i leasingbranchen. Vi vil endda gå så langt at sige, at GranTurismos eksistens alene beror på missionen om at give danske bilejere muligheden for at realisere deres bildrømme på en 100% gennemsigtig og billig måde. Det kan vi med ro i sindet sige, da vores ord bakkes op af handlinger.

For et år siden gik vi fra selv at være flexleasingkunder hos andre leasingselskaber til at tage kampen op mod skjulte avancer og vilkår. Den kamp ser nu ud til at give nogle af vores konkurrenter sved på panden i sådan en grad, at de har ”opfundet” et nyt konkurrenceparameter, som er alt andet end gennemsigtigt.

Den nyeste finte i kampen om at kunne tilbyde den billigste leasingaftale, omhandler bilens handelsværdi. Vi har nu flere gange oplevet, at en kunde er kommet tilbage med et leasingtilbud fra et konkurrerende leasingselskab, som på ingen måde stemte – men hvad var årsagen?

I leasingbranchen er det kutyme, at kunden indhenter tilbud fra forskellige selskaber for derefter at spille dem ud mod hinanden i jagten på en billigere aftale. Det er helt i orden, da det skærper konkurrencen og kommer kunden til gode (læs vores holdning til prismatch her). Man skulle dog tro, at de forskellige tilbud bliver beregnet på lige vilkår, da alle leasingselskaber er underlagt det samme regelsæt fra SKAT. Og nå’ ja, bilen er også den samme.

Det viser sig desværre, at det ikke er tilfældet. Heldigvis er indregistreringer af køretøjer i Danmark offentligt tilgængelige på DMR (SKAT’s database), hvor handelsværdier, afgifter og andre oplysninger om bilen fremgår. Derfor er det relativt nemt at analysere sig frem til, at nogle af vores konkurrenter ikke går på kompromis med deres egen avance i jagten på kunder, men derimod skruer på bilens handelsværdi.

 

Et udsnit af vores leasingtilbud (Porsche 911 Carrera 4S) hvor anskaffelsespris, restværdi og handelsværdi fremgår klart og tydeligt. Du skal ALTID sørge for at få oplyst disse tal, når du indhenter et leasingtilbud, da de danner fundamentet for samtlige beregninger i et leasingtilbud!

 


BEGREBSFORKLARING

Anskaffelsespris: Den pris bilen kan indkøbes til (ex. afgift og evt. moms)
Restværdi: Den pris bilen skal sælges for efter endt leasing (ex. afgift og evt. moms)
Handelsværdi: SKAT’s vurdering af bilens værdi på fuld afgift (fastsættes af leasingselskabet på baggrund af markedsværdien for tilsvarende modeller). SKAL afspejle markedsværdien for at undgå efterreguleringer!


 

Vi oplever jævnligt, at det ”billigste” tilbud er resultatet af en lidt for kreativ indstilling til handelsværdien. Helt lavpraktisk betyder det, at kunden bliver oplyst handelsværdi A i tilbuddet, mens bilen bliver indregistreret til handelsværdi B, når kontrakten er underskrevet. Ofte er handelsværdi B væsentlig lavere end handelsværdi A, hvilket helt naturligt gør leasingtilbuddet billigere. Der er bare et problem: det er afgiftsunddragelse og kunden påføres en stor risiko; en risiko som næppe bliver italesat!

Der er flere årsager til, at det er problematisk, at enkelte leasingselskaber skruer på handelsværdien. For det første er det dybt umoralsk, da kontrakten i princippet underskrives på baggrund af falske informationer. Kunden har altså ikke haft en reel chance for at sammenligne tilbud på lige vilkår, men har i god tro underskrevet den ”billigste” aftale. Tillidsvækkende? Nej vel…

Èn ting er etik og moral, en anden er konsekvenserne af finten. Når leasingselskabet skruer på handelsværdien bag kundens ryg, påføres kunden en risiko, som næppe er et par få hundrede kroner om måneden værd. Den potentielle konsekvens som følge af svindel med handelsværdien er nemlig efterreguleringer og i værste fald; fuld afgift. Den regning skulle man mene, at leasingselskabet hænger på, da kunden har handlet i god tro. Sådan fungerer det bare ikke. De leasingselskaber som benytter denne form for forretningsmetoder, er nemlig udmærket klar over, at de er i deres gode ret til at sende en potentiel efterregning videre til leasingtageren – altså dig! Det ”billige” tilbud kan altså meget hurtigt ende med at blive rigtig dyrt. Især fordi handelsværdien er et af SKAT’s største fokuspunkter.

Om leasingselskaberne i praksis vælger at videreformidle ekstraregningen, skal vi ikke kunne udtale os om. Faktum er bare, at det er finter som denne, der gør, at vi (GranTurismo Cars), bliver ved med at snakke manglende gennemsigtighed i branchen. Vi kan desværre ikke gøre andet at italesætte problemerne og pointere vigtigheden af at vælge et leasingselskab med kompetencerne i orden, hvis du vil undgå at havne i en ubehagelig situation.

Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du har oplevet nogle af leasingbranchens skyggesider på egen krop. Sammen kan vi nemlig være med til at sikre, at andre ikke havner i samme situation.

Er du usikker på, om din nuværende leasingaftale er skruet rigtigt sammen, hjælper vi dig gerne med at lave et uforpligtende tjek af kontrakten. Det koster ingenting at være på den sikre side, så ring til os på +45 42 458 488 allerede idag – så kigger vi på det sammen.

God biljagt!