Miljørådet smider benzin på dieselbålet

I 2030 skal salg af nye diesel og benzinbiler stoppes og senest i 2050 skal vi have en helt fossilfri transportsektor”

Politikerne, med regeringen i spidsen, står i kø for at pudse deres grønne glorie. Først udrullede de den helt store skræmmekampagne for dieselbiler, mens Miljørådets seneste udmelding trækker benzinbiler med ned i sølet. Det er utopi at tro, at fremtiden ser lys ud for de tørstige V8’ere, men lad os nu lige slå koldt vand i blodet. Forbrændingsmotoren forsvinder ikke natten over, så du kan roligt dreje nøglen til din benzin- eller dieselmotor med ro i sindet – mange år endnu. Politikerne derimod. De må snart indse, at deres valgflæsk ikke er uden konsekvenser…

 

UREALISTISKE FORSLAG MED STORE KONSEKVENSER

Vi har efterhånden set talrige eksempler på, at politikernes ”valgflæsk” har større konsekvenser, end de lige går og tror. Når Frank Jensen eksempelvis foreslår, at dieselbiler indregistreret efter 1/1 2019, skal forbydes at køre i København, er det helt skævt. Lad os forbyde de mest miljøvenlige dieselmotorer, mens gamle dieselhakkere frit kan fortsætte som før. Jovist slog Frank Jensen et (ligegyldigt) slag for miljøet. Cadeau for det. Men fokuser nu på at plukke de rigtige frugter fremfor at hælde mere benzin på dieselbålet, så tusindvis af danske bilejere og forhandlere endnu engang efterlades venteposition.

At Frank Jensen stunt blegner helt og aldeles i forhold til regeringens håndtering af lovændringen for registreringsafgiften, er en anden sag. Igen var man ualmindelig dygtig til at snakke med medierne, inden man havde overvejet at snakke sammen. Som i det vilde vesten fløj forslagene om ørene på os alle sammen med det resultat, at hele bilbranchen frøs i 10 uger. Og nå’, ja. Da man så endelig blev enige, trak man en leasing kanin op ad hatten, som man efterfølgende måtte ud og fange igen. Mildest talt ikke imponerende…

 

FREMTIDEN ER GRØN

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi, ligesom mange andre bilentusiaster, elsker duften af benzin og brølet fra forbrændingsmotoren. Ikke desto mindre er vi heller ikke blege for at erkende, at nuludslipsbiler er fremtiden. Der investeres hårdt i at udvikle teknologien, men der er stadig lang vej endnu, før den moderne ellert bliver allemandseje. Infrastrukturen, rækkevidden, opladningshastigheden og prisniveauet er ganske enkelt ikke attraktivt nok, endnu.

Politikerne gør hvad de kan for at promovere de nye ”miljøvenlige” køretøjer. Som højtbetalte influencers kaster de ukritisk om sig med flotte tillægsord i deres iver for at overbevise os alle sammen om, at vi skal skifte fossilmonsteret ud. Henrik Dreboldt, biljournalist på Berlingske, satte tingene fint i perspektiv, da han fremhævede en undersøgelse fra ADAC på Tesla S:

Her vil miljøaktivisterne i faklernes skær svinge med høtyven og i samlet flok råbe: ’Ud med forbrændingsmotoren og ind med elbilerne!’ Men faktisk viser tal fra den tyske bilistorganisation ADAC, at en Tesla Model S skal køre over en halv million kilometer, før den CO2-udledningsmæssigt bliver grønnere end en moderne diesel-Mercedes over hele dens livscyklus”.

500.000 km. Den lader vi lige stå et øjeblik…

Omend politikerne gerne vil bilde os det ind, er det yderst tvivlsomt, at de store europæiske og asiatiske bilproducenter lytter til danskernes små pip. Vores bilpark udgør trods alt kun cirka halvdelen af eksempelvis Hamborgs bilpark. Så selvom intentionerne er gode, skal vi måske lige træde et skridt tilbage og sætte tingene i perspektiv..

 

STOP NU SKRÆMMEKAMPAGNERNE…

Så kære politikere. Nu har vi efterhånden hørt længe nok på jeres mange skræmmekampagner, så skulle vi ikke prøve at skrue lidt ned for charmen? Det gavner INGEN, at komme med uigennemtænkt valgpropaganda som både er forkert og urealistisk. Er det så svært at stille sig selv en række kritiske spørgsmål, inden i farer hen foran det nærmeste rullende kamera? For os er det jo helt oplagt, at man lige spørger sig selv om eksempelvis:

Hvorfra skal mistet indtægter fra benzin- og dieselafgifter komme fra? Anslået kr. 80 milliarder årligt.

Hvordan skal mistet indtægter ved udhuling af registreringsafgifter genvindes? Anslået kr. 50 milliarder

…. og sådan kunne man blive ved.

Hvis I, politikere, virkelig gerne vil gøre en forskel for den danske transportsektor, er det vel ikke for meget at forlange, at i starter med at effektivisere det offentlige transportnet (og gøre det til nul-emission…). Når det fungerer, skal I være velkomne med alle jeres grønne forslag.

Med det in mente vil vi med god samvittighed rulle hjem i vores diesel- og benzinbiler, ligesom tusindvis af andre danskerne bør gøre det. De skal ingen steder lige foreløbigt…